Štúdia: Budúcnosť pracujúcich v automobilovom priemysle na Slovensku
Zanedbateľný nie je ani jeho podiel na vývoze, ktorý tvorí až štvrtinu celkového exportu. Automobilový sektor priamo zamestnáva asi 127-tisíc ľudí, no celkovo ovplyvňuje tvorbu až štvrť milióna pracovných miest. Úloha Slovenskej republiky ako výrobcu osobných automobilov je významná aj v celoeurópskom ponímaní: Slovensko vyrába okolo 25% produkcie osobných áut v krajinách EU10, zatiaľ čo v celoeurópskom meradle je to 6 %. A dokonca v prepočte na počet obyvateľov je Slovensko celosvetovo najväčší producent osobných automobilov. Kľúčový význam automobilového priemyslu pre rozvoj slovenského hospodárstva a samotného trhu práce je preto nesporný.
Automobilový sektor bude v súvislosti so zavádzaním nových technológií v najbližších rokoch čeliť hneď niekoľkých výzvam. V domácom automobilovom priemysle dominuje výroba, čo je miesto produkčného reťazca s najnižšou pridanou hodnotou. Nové technológie budú pridanú hodnotu ľudskej práce ešte znižovať a ich implementácia do pracovného postupu bude viesť aj k úbytku nízko kvalifikovaných pracovných pozícií a polarizácii trhu práce. To pre manuálne pracujúcich zamestnancov znamená pokles množstva pracovných príležitostí, ale taktiež aj znižovanie ich reálnych miezd.
Aj z týchto dôvodov sa zastúpenie Friedrich-Ebert-Stiftung v Slovenskej republike zapojilo do regionálneho projektu, v rámci ktorého boli externými expertmi vypracované štúdie, týkajúce sa vývoja automobilového priemyslu vo vybraných krajinách so zreteľom na vývoj zamestnanosti v tomto sektore. Štúdiu venovanú analýze súčasného postavenia a významu slovenského automobilového priemyslu pre slovenskú aj globálnu ekonomiku spracovala Monika Martišková zo Stredoeurópskeho inštitútu pre výskum práce (CELSI).
Štúdia mapuje vplyvy technologických zmien na budúce postavenie automobilového priemyslu v krajine a zdôrazňujeme výzvy, ktorým budú pracujúci v najbližších rokoch čeliť v súvislosti so zavádzaním nových technológií. Na základe analýzy aktuálneho stavu postavenia výrobcov a dodávateľov v globálnych produkčných sieťach približuje autorka v štúdií možné scenáre budúceho vývoja automobilového priemyslu na Slovensku s ohľadom na pracujúcich a následne aj konkrétne odporúčania pre verejné politiky a sociálny dialóg.
Zaoberať sa otázkam, spojeným s budúcnosťou pracujúcich v automobilovom priemysle je pre Slovensko dôležité predovšetkým na prahu digitálnej revolúcie. Preto bude táto téma aj naďalej patriť k oblastiam, ktorým sa bude zastúpenie FES v SR vo svojej práci venovať.
Viac informácií k téme nájdete v samotnej štúdii, ktorá je priložená nižšie.
Friedrich-Ebert-Stiftung
zastúpenie v Slovenskej republike
Maróthyho 6
81106 Bratislava