16.10.2020

Unhate the net - osvetová kampaň proti radikalizácii na internete

"Aby internet menej hejtoval a viac pomáhal“, je podtitul a súčasne zámer osvetovej kampane, ktorú včera spustilo slovenské zastúpenie nemeckej politickej nadácie Friedrich Ebert Stiftung (FES).

Rastúca miera polarizácie a agresivity slovníka na internete výrazne zmenšuje priestor na vecnú, konštruktívnu diskusiu a tým škodí hľadaniu riešení problémov našej krajiny.  Z tohto dôvodu sa slovenské zastúpenie FES rozhodlo svojim dielom prispieť k riešeniu tohto problému. Deväť osobností, odborníčok a odborníkov na tému vývoja online-priestoru a verejnej diskusie zo Slovenska a Nemecka, spolu s „tvárou“ kampane Adelou Vinczeovou prostredníctvom internetovej stránky www.unhatethenet.sk , video-rozhovorov, audio-podcastov aj autorských textov poskytli svoje poznatky a pohľady na otázku, prečo dnešný online-priestor preferuje a posilňuje radikalizáciu verejnej diskusie a ako je možné tento problém riešiť.  

 

Okrem Adely Vinczeovej na tieto otázky v kampani odpovedajú profesor digitálnej komunikácie z Hamburgu a dlhoročný novinár portálu Spiegel Online Christian Stöcker, protagonistka youtubového kanála Dejepis inak Sandra Sviteková, odborníčka na konšpiračné myslenie, psychologička Pia Lamberty a sociologička Jana Faus, dlhoročný odborník na boj proti extrémizmu Peter Weisenbacher, komunikačný expert Peter Jančárik, aktivista proti pravicovému populizmu Tobias Gralke a popredný slovenský odborník v oblasti informačnej ekológie a bezpečnosti Tomáš Kriššák. 

 

„Pri iniciovaní tejto kampane sme predovšetkým vychádzali z toho, že nejde o akúsi abstraktnú tému pre politologické kabinety, ale že agresívna, hejterská kultúra našej verejnej debaty reálne znefunkčňuje politiku, hľadanie riešení pre našu krajinu. Inak povedané, kde nefunguje vecná diskusia, žije sa ľuďom horšie“, uviedol na adresu kampane jej organizátor Robert Žanony zo slovenského zastúpenia FES. Adela Vinczeová, ktorá kampaň podporila a poskytla pre ňu rozhovor, vníma príčiny a aj riešenia tohto trendu najmä vo vnútornom nastavení nás samotných. „To, že ľudia na internete vystupujú so svojimi názormi a presvedčeniami je samozrejme úplne v poriadku. Podstatná je ale emócia, s ktorou to robia. Negatívna, vypätá emócia totiž nemôže mať inú ako negatívnu, teda často agresívnu reakciu“, zdôraznila v rozhovore okrem iného A. Vinczeová. Ako problematický vníma vývoj kultúry diskusie na internete aj Martin Woska, Chief creative and strategy director reklamnej agentúry TRIAD Advertising, ktorá kreatívne a produkčne kampaň zastrešila. „Ako agentúra spravujeme stovky kampaní v social media priestore v niekoľkých krajinách. Niektoré z nich majú aj spoločenské témy a preto veľmi dobre vieme ako vyzerá hejt na internete. Stojíme v prvej línii ešte pred klientami a vidíme všetku tú impulzivitu, nerozvážnosť, často najhrubšiu agresiu. Ako ľudstvo sme podľa mňa ešte nedospeli na typ komunikácie ktorý ponúkajú súčasné technológie. Musíme sa to naučiť rovnako ako sme sa postupne naučili etikete v priamom kontakte. To sú hlavné dôvody prečo sme sa rozhodli pomôcť tomuto projektu a prečo mu držíme palce“, uviedol M. Woska.

 

Okrem analýzy problému sa rozhovory s expertmi a expertkami sústredili na jeho možné riešenia. Tie sa týkali potreby zvýšenia základného povedomia ľudí o cieľoch, biznis modeloch a funkčných princípoch nových, algoritmicky riadených online platforiem, sociálnych sietí, potreby zachovania si schopnosti pokojne a vecne diskutovať aj s ľuďmi s zásadne inými názormi, potreby moderácie ako predpokladu fungujúcej širšej konštruktívnej diskusie ľudí s rôznymi názormi, takisto tzv. informačnej hygieny užívateľov sietí, nevyhnutnosti účinnej regulácie a samoregulácie platforiem, rozdielu medzi slobodou prejavu a slobodou dosahu, konceptu „radikálnej slušnosti“ ako nástroja konfrontácie radikálneho či extrémistického slovníka a mnoho ďalšieho.

 

Video-rozhovory, audio-podcasty a autorské texty expertov a expertiek účinkujúcich v kampani budú v nasledujúcich týždňoch zverejňované prostredníctvom facebookového a youtubového kanála Friedrich Ebert Stiftung: https://www.facebook.com/FESBratislava, https://www.youtube.com/user/FESSlovakia

Friedrich-Ebert-Stiftung
zastúpenie v Slovenskej republike

Maróthyho 6
81106 Bratislava

+421 2 54 41 12 09
+421 2 54 41 18 80

fes(at)fes.sk

 

 

nach oben