Webinár: Automobilový priemysel po koronakríze

Pandémia COVID-19 spôsobí vážnu krízu automobilového priemyslu. Zastavenie výroby a prerušenie dodávok neovplyvňuje len automobilky a ich zamestnancov, ale aj dodávateľov. Vzhľadom na silnú pozíciu sektora to slovenskej ekonomike prinesie vážny otras. Koronakríza naviac prichádza v období, v ktorom automobilky čelia viacerým dlhodobým výzvam: dekarbonizácii, automatizácii, digitalizácii.

Ďalší zo série webinárov, venovaných dopadom a súvislostiam aktuálnej korona-krízy, ktorý FES SK organizoval v spolupráci s portálom euractiv.sk sa venoval téme dopadov aktuálnej krízy na automobilový priemysel. Zuzana Homer, vedúca kancelárie FES v Bratislave v úvodnom slove opísala situáciu v automobilovom priemysle v Nemecku číslami zo štatistík a spomenula taktiež dopady problémov v Nemecku na slovenský automobilový priemysel. V Nemecku je v ohrození až 100 tisíc pracovných miest v automobilovom priemysle čo znamená, že o prácu príde každý dvanásty Nemec, ktorý pracuje v tomto odvetví, avšak zabrániť tomu sa nemecká vláda pokúša aj cez nástroj tzv. „kurzarbeit“.

Peter Kremský, poslanec NR SR za stranu OĽaNO označil v diskusii „kurzarbeit“ za jedno z najlepších možných opatrení v momentálnej situácii. Taktiež vyjadril nádej, že „kurzarbeit“ bude fungovať natrvalo a po vzore Nemecka budú na tento nástroj vytvorené fondy, z ktorých sa bude „kurzarbeit“ financovať. Podľa Kremského je najdôležitejšie, aby v súčasnej situácii ľudia neprišli o prácu, to  znamená že cieľom vlády musí byť celkové udržanie zamestnanosti.

Diskusie sa zúčastnila aj Monika Martišková zo Stredoeurópskeho inštitútu pre výskum práce (CELSI), v ktorom sa momentálne zaoberajú dopadmi pandémie aj na automobilový priemysel a pracovné miesta v tomto odvetví. Martišková konštatuje, že pokiaľ v normálnych časoch automobilový priemysel poskytuje stabilné pracovné miesta s veľmi dobrou odborovou organizovanosťou, v dobách krízy akou je pandémia COVID-19, sú pracovné miesta v tomto odvetví ohrozené a práve najviac na to doplatia tzv. agentúrni zamestnanci.

Ďalším diskutujúcim bol Pavol Prepiak, výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR, ktorý spomenul fakt, že Slovensko je približne zo 14% HDP zviazané s produkciou automobilov a s tým súvisiacimi výrobcami. Podľa Prepiaka je dôležité vytvoriť v automobilovom odvetví podmienky, ktoré budú schopné konkurovať globálnemu štandardu v tomto odvetví.

Podľa generálneho tajomníka Asociácie pracovného práva a Moderných odborov Volkswagen Mareka Šveca, sa automobilový priemysel po skončení pandémie nebude nachádzať na tej istej úrovni ako pred ňou. Toto tvrdenie M. Švec zdôvodnil už teraz veľmi komplikovanou situáciou medzi automobilovými závodmi a subdodávateľmi, znižovaním počtov pracovných pomerov a potrebou zmeniť pracovné podmienky – s čím súvisí téma kolektívnych zmlúv – na prichádzajúce výzvy znižovania emisíí, elektromobility, robotizácie a digitalizácie výroby.

Celý záznam webináru si môžete pozrieť

Friedrich-Ebert-Stiftung
zastúpenie v Slovenskej republike

Maróthyho 6
81106 Bratislava

+421 2 54 41 12 09
+421 2 54 41 18 80

fes(at)fes.sk

 

 

nach oben